تحولات لبنان و فلسطین

۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 368891
تعطیلی ۴۰ درصد از معادن سنگ ایران

رئیس انجمن سنگ ایران از تعطیلی ۴۰ درصد از معادن سنگ‌های تزئینی کشور خبر داد و گفت: ممنوعیت صادرات سنگ‌های خام تزئینی باعث فراموش شدن جایگاه سنگ‌های ایران در دنیا می‌شود چرا که امروزه اغلب کشورها در کنار صادرات سنگ‌های فرآوری شده، صادرات سنگ خام هم دارند.

ابوالقاسم شفیعی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: رکود اقتصادی و محدودیت صادرات سنگ‌‌‌های خام سبب شده اغلب معادن کشور به تعطیلی برسند تا جایی که در مقطع فعلی ۴۰ درصد از معادن سنگ‌های تزئینی غیرفعال شده‌اند.

او با بیان اینکه اکثر کشورها در کنار صادرات سنگ‌های برش خورده، صادرات سنگ‌های فرآوری شده نیز دارند، بیان کرد: صادرات سنگ خام باعث می‌شود جایگاه سنگ‌های تزئینی ایران در دنیا حفظ شود و نوع سنگ‌هایمان شناخته شده باقی بماند زیرا الان ایتالیا ۴۷ درصد سنگ خود را خام صادر می‌کند در حالی که نفر اول تولیدکننده سنگ در جهان است. اسپانیا نیز بیش از ۵۰ درصد و ترکیه نزدیک به ۴۸ درصد سنگ‌های تزئینی خود را خام صادر می‌کند.

شفیعی افزود: سهم ایران فقط ۴درصد است که متاسفانه می‌بینیم این روزها در مصوبه‌های مجلس و سیاستگذاری‌های دولت تاکید دارند در دوران رکود معادن از این ۴ درصد هم مالیات اخذ کنند و بخشش مالی نداشته باشند. این به معنای توقف همین صادرات اندک سنگ خام است و به ضرر تولید است. چرا که اگر همین مقدار ناچیز سنگ خام صادر شود صادرات سنگ برش خورده هم امکانپذیر می‌شود.

رئیس انجمن سنگ ایران تصریح کرد: اگر ایتالیا الان صادرات سنگ فرآوری شده دارد به دلیل این است که سنگ خام خود را به بازارهای اغلب کشورها شناسانده و در همین بازارها سنگ‌های خود را به دنیا عرضه می‌کند. به همین دلیل دولتمردان نباید تمام انرژی خود را برای اجرای این سیاست غلط صرف کنند و تعریف خود را از خام‌فروشی تغییر بدهند.

او با بیان اینکه بهتر است در این تاکید شود که معادن کشور سهم خود را از فناوری افزایش دهند، گفت: این مفهوم در کشور وارونه تعریف شده و در حالی که هیچ سهمی در فرآوری نداریم و برخی در تلاش هستند جلوی صادرات خام هم گرفته شود این به معنای عدم درک صحیح دولت از صنعت سنگ کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.